Onze jaarlijkse algemene ledenvergadering vond dit jaar plaatst op woensdag 6 maart. Elk jaar georganiseerd op een inspirerende locatie in ons eigen werkgebied. Dit jaar waren we te gast bij Hoex Bouw in Oostrum, een vooruitstrevend bouwbedrijf dat zich actief richt op biobased bouwen in de regio.

Het dagprogramma ging van start om 14.30 uur na een kop koffie en lekker stuk Limburgse vlaai. Na een welkomstwoord en introductie van onze voorzitter Joop de Hoon kon het officiële programma van start gaan met een bedrijfspresentatie gegeven door Ronald Hoex, eigenaar van Hoex Bouw. In deze presentatie werd in het speciaal aandacht besteed aan vezelgewassen in de bouw en de samenwerking tussen Hoex Bouw en Loonbedrijf Gebr. de Boer. Rob de Boer kwam zelf ook aan het woord en heeft ons verteld over de teelt van het gewas: vezelhennep. Om het verhaal helemaal compleet te maken kwam Piet Vullinghs ( Pijnenburg agrarisch advies & onroerend goed) aan het woord en nam ons mee op het gebied van regelgeving en hennepteelt.

Vervolgens kregen we, verdeeld over twee groepen, een zeer uitgebreide rondleiding door de nieuwe bedrijfshal en alle omliggende bedrijfsfaciliteiten van Hoex Bouw.

Het programma ging (bijna opeenvolgend) verder met een inleiding door Josien van Harten van Agrifirm over regeneratieve landbouw. Josien van Harten is projectmanager van de pilot ‘regeneratieve landbouw’ en heeft ons meegenomen in een aantal resultaten en data. Vervolgens namen Marente Lokin en Nathalie Roefs van HAS green academy het woord over en belichte regeneratieve landbouw vanuit het kennisinstituut.

Na het nuttigen van het jaarlijks terugkerende stampottenbuffet zijn we rond 19.30 uur gestart met onze algemene ledenvergadering. Naast de standaard formaliteiten (zoals opening, mededelingen, lopende projecten en jaarverslag 2023) heeft voorzitter Joop de Hoon een uitgebreid beeld geschetst van de aankomende (geplande) bijeenkomsten en bedrijfsbezoeken in 2024. Penningmeester Peter van Megen nam ons mee door het financieel overzicht van de vereniging. Koen-Jos Berns is benoemd als nieuw bestuurslid van Vereniging Innovatief Platteland. Koen-Jos, van harte welkom! Helaas nemen we ook afscheid van Rob de Boer als bestuurslid. Rob, hartelijk dank voor je scherpe bijdrage afgelopen jaren. De jaarvergadering werd vervolgens officieel afgesloten. Onder het genot van een drankje werd de dag nabesproken met de nog aanwezige leden.

Wij danken graag alle aanwezigen sprekers voor hun bijdrage aan deze inspirerende dag! In het speciaal danken we Hoex Bouw voor het beschikbaar stellen van de ruimte, welke voorzien was van alle gemakken. Wij kijken terug op een zeer geslaagde dag met een mooi aantal aanwezige leden en partners van Vereniging Innovatief Platteland!